Formularz kontaktowy

Odszkodowania

Sprawy odszkodowawcze są dziedziną, w której możemy pochwalić się ogromnym doświadczeniem oraz licznym gronem zadowolonych klientów. Wyróżnia nas rzetelne podejście do każdej sprawy i działanie przy uwzględnieniu najlepszego interesu klienta. Cechujemy się wysoką skutecznością w dochodzeniu odszkodowań zarówno osobowych, jak majątkowych.

Warto zaznaczyć, że zespół kancelarii składa się z rzeczoznawców samochodowych, biegłych ds. rekonstrukcji wypadków drogowych i lekarzy, którzy wspierają nas zarówno na etapie przedsądowym jak i sądowym. Taki stan rzeczy gwarantuje, że sprawy naszych klientów prowadzone są do początku do końca przez naszą kancelarię, a nie jak to ma miejsce w przypadku innych podmiotów – przez podmioty trzecie, niezaznajomione z istotą sprawy.

Odszkodowania i zadośćuczynienia

Prawo odszkodowawcze stanowi specjalizację, w której nasza Kancelaria posiada gruntowną i szczegółową wiedzę oraz wieloletnie doświadczenie. Do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie, cechując się najwyższym stopniem staranności, przy uwzględnieniu najlepszego interesu klienta. Na przestrzeni lat wypracowaliśmy wysoką skuteczność dochodzenia odszkodowań, a najlepszą rekomendację w tym zakresie stanowi liczne grono klientów zadowolonych z udzielonej przez nas pomocy.

 

Sprawy ubezpieczeniowe

Zakres oferowanej przez nas pomocy prawnej obejmuje zarówno spory z ubezpieczycielami, jak i spory z bezpośrednimi sprawcami szkód (np. kierowca pojazdu). Wybór podmiotu, do którego zostanie skierowane roszczenie odszkodowawcze ma niebagatelne znaczenia dla późniejszej faktycznej możliwości wyegzekwowania należnych świadczeń. Należy również mieć na względzie niejednokrotnie ujęte w umowie ubezpieczenia ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela, które mogą mieć znaczenie dla ustalenia wysokości świadczeń, możliwych do uzyskania od zakładu ubezpieczeń.

Świadczymy pomoc na etapie przedprocesowym, jak i sądowym. Obsługą spraw ubezpieczeniowych zajmujemy się kompleksowo, od pomocy w skompletowaniu niezbędnej dokumentacji, poprzez zgłoszenie zdarzenia do zakładu ubezpieczeń, uzyskanie dokumentacji szkody (akt szkody), analizę przebiegu oraz wyników postępowania likwidacyjnego, rzetelną wycenę powstałej szkody, próbę polubownego rozwiązania sporu, sądowe dochodzenie odszkodowania przed sądami wszystkich instancji oraz Sądem Najwyższym, aż po ewentualne uzyskanie tytułu wykonawczego oraz egzekucję odszkodowania za pośrednictwem właściwego komornika.

 

Odmowa wypłaty odszkodowania i niedopłata odszkodowania

Pomagamy zarówno w przypadku odmowy wypłaty świadczeń, jak i wypłaty niepełnych świadczeń. Odmowa wypłaty odszkodowania może zdarzyć się z różnych przyczyn, często niezależnych od poszkodowanego. Załatwienie takiej sprawy wymaga niejednokrotnie szczegółowej analizy zdarzenia, w tym dokładnego odtworzenia jego przebiegu, a także szczegółowej analizy prawnej, w tym np. treści umów ubezpieczenia oraz treści ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). Częściowa wypłata odszkodowania wiąże się najczęściej z nieprawidłową, zaniżoną wyceną powstałej szkody, zastosowaniem potrąceń amortyzacyjnych lub nieuzasadnionego zastosowania rabatów na części zamienne lub materiały, zaniżeniem kosztów robocizny, bądź nieuwzględnieniem całości powstałych uszkodzeń mienia lub innych okoliczności zdarzenia. Niedopłaty odszkodowań często występują w przypadku nieprawidłowej kwalifikacji szkody częściowej jako szkody całkowitej – w obu przypadkach niezbędna jest indywidualna, szczegółowa oraz rzetelna wycena i analiza danego przypadku przez specjalistę.

W związku z powyższym, dla dobra naszych klientów, pozostajemy w stałej współpracy z szeregiem rzeczoznawców samochodowych, rzeczoznawców budowlanych, biegłych do spraw rekonstrukcji wypadków drogowych, a także lekarzy, którzy wspierają nas zarówno na etapie przedsądowym jak i sądowym. Opinie eksperckie (opinie prywatne) stanowią istotny element procesu dochodzenia odszkodowania, dzięki nim jesteśmy w stanie ocenić szanse powodzenia sprawy oraz dokładnie określić zakres przysługujących klientom świadczeń odszkodowawczych.

 

Najczęstsze typy spraw odszkodowawczych z jakimi mamy w naszej praktyce do czynienia stanowią:

1)     kolizje i wypadki komunikacyjne: wszelkie świadczenia należne z tytułu umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC), autocasco (AC), a także od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), w tym odszkodowania za uszkodzenie, zniszczenie lub mienia, uszczerbek na zdrowiu (uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia), świadczenia z tytułu śmierci osoby najbliższej (zwrot kosztów pogrzebu, odszkodowanie za pogorszenie sytuacji życiowej), utracone dochody, koszty przygotowania do innego zawodu, zwrot kosztów leczenia, a także zadośćuczynienie za cierpienie psychiczne i doznanie krzywdy, rentę;

2)     wypadki przy pracy: wszelkie świadczenia należne z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej pracodawcy (OC), pomoc w kompletowaniu dokumentacji i zgłaszaniu roszczeń do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), celem uzyskania jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy, zarówno dla ubezpieczonego (poszkodowanego), jak i członków jego rodziny, z tytułu śmierci, długotrwałego uszczerbku na zdrowiu oraz trwałego uszczerbku na zdrowiu;

3)     kradzieże, pożary, zalania: wszelkie świadczenia z tytułu umów ubezpieczenia mienia, ubezpieczenia domu, ubezpieczenia mieszkania, ubezpieczenia autocasco (AC), ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej sprawcy szkody (OC);

4)     szkody rolnicze: wszelkie świadczenia związane z uszkodzeniem płodów rolnych, zarówno przez zwierzynę, jak i inne czynniki ryzyka, w tym też świadczenia z ubezpieczenia rolniczego;

5)     szkoda na osobie i uszczerbek na zdrowiu: wszelkie świadczenia przysługujące z tytułu polisy na życie w związku z uszczerbkiem na zdrowiu, śmiercią, leczeniem, hospitalizacją, w tym odszkodowanie, zadośćuczynienie, renta i inne świadczenia przewidziane w treści umowy ubezpieczenia.

 

Jakie świadczenia należą się w razie wypadku ubezpieczeniowego?

W razie zajścia zdarzenia wywołującego szkodę najczęściej należne poszkodowanemu są dwa typy świadczenia: odszkodowanie oraz zadośćuczynienie. W naszej praktyce sprawy często kwalifikują się do dochodzenia obu z powyższych świadczeń jednocześnie, albowiem skutki zdarzenia niejednokrotnie mają zarówno negatywne konsekwencje majątkowe, jak i niemajątkowe.

 

Czym jest odszkodowanie?

Odszkodowanie to świadczenie pieniężne mające zrekompensować poniesioną szkodę. Poprzez szkodę tradycyjnie rozumie się zarówno poniesioną stratę (damnum emergens), jak i utracone korzyści (lucrum cessans). Stratę stanowią ujemne następstwa zdarzenia w sferze majątkowej poszkodowanego, tj. wartość, którą poszkodowany utracił wskutek zdarzenia. Tytułem przykładu należy wskazać, że w razie kolizji komunikacyjnej stratę poszkodowanego mogą stanowić koszty naprawy pojazdu oraz utrata jego wartości rynkowej. Z kolei utracone korzyści stanowią wartości, które wskutek zdarzenia nie wejdą do majątku poszkodowanego, pomimo tego, że uzyskałby je gdyby do wypadku nie doszło. Posiłkując się przykładem kolizji drogowej, utraconą korzyścią taksówkarza poszkodowanego w kolizji drogowej będzie dochód, którego nie osiągnął w okresie, w którym jego pojazd nie nadawał się wskutek kolizji do użytku.

 

Czym jest zadośćuczynienie?

W szerokim znaczeniu sprawy odszkodowawcze obejmują także dochodzenie świadczeń w związku z odniesioną wskutek zdarzenia krzywdą, w tym tzw. „szkoda na osobie”. W takich sytuacjach poza odszkodowaniem przysługuje także zadośćuczynienie, którego celem jest „rekompensata” niemajątkowych skutków zdarzenia. Zadośćuczynienie stanowi świadczenie pieniężne, które dąży do majątkowej ewaluacji cierpień fizycznych oraz psychicznych poszkodowanego. Przysługuje zarówno w przypadku doznania krzywdy przez bezpośrednio poszkodowanego, jak i osoby najbliższe w przypadku śmierci bezpośrednio poszkodowanego. W literaturze prawniczej oraz orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że wysokość zadośćuczynienia powinna uwzględniać rozmiar poniesionej krzywdy, jednakże nie powinna prowadzić do nieuzasadnionego wzbogacenia się poszkodowanego. Przy jego ustalaniu uwzględnia się takie czynniki jak rozmiar cierpienia danej osoby, konieczność dostosowania się do nowej sytuacji życiowej i związane z tym trudności, rozmiar kalectwa, w tym ewentualne oszpecenie, długotrwałość i uciążliwość leczenia, okres rekonwalescencji, dochodzenia poszkodowanego do sprawności i czy w ogóle jest to możliwe, doznawane ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, niezdolność do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej, aktywnego trybu życia, natomiast w przypadku śmierci osoby najbliższej rozmiar ujemnych następstw związanych z utratą osoby bliskiej, bliskość relacji, stopień zażyłości ze zmarłym, a także sposób przechodzenia żałoby, w tym czy była to tzw. „żałoba powikłana” (żałoba patologiczna).